maandag 25 juli 2011

Der Schweiz

Vroeg wakker. Ik hoor aan het geluid van de auto's op het asfalt dat het regent. Tot nu ben ik er van gevrijwaard. Het lijkt allemaal niet mee te zitten in der Schweiz. Laat ik proberen mijn verhaal van gisteren nog weg te krijgen, met een koffie in het hotel. Dan klaart het op. Goed besluit.
Een hele mooie route langs het meer. De grote doorgaande weg gaat door allerlei tunnels, maar er is een fraai fietspad aangelegd over de oude weg, die om de rotsen heen gaat. Een leuke ontmoeting met twee meiden die vier dagen doen over wat ik vandaag moet afleggen (sorry dames).




Grote verschillen langs de meren: veel vergane glorie, ook nog wel traditioneel Zwitsers en modern naast elkaar, wat soms heeft geleid tot merwaardige combinaties.



Lunchtijd in Zug, een verrassend leuk stadje aan het meer.

Dan een heel stuk niks: gewoon wegnummer 25 volgen. Vrij druk,
rechte weg, eigenlijk te weinig ruimte om te fietsen, maar je moet wat. Neem niet de sporadisch aangelegde fietspaden, want die houden opeens op of leiden je de verkeerde kant uit. Geleidelijk wordt het landschap liefelijker, witte dorpjes en onverwachts toch een aardige klim in een mooi heuvellandschap. Een passerende collega wil wel een foto maken. We rijden een stuk samen op.




Dan kom ik in Stein bij de Rijn. Ik ben de waterscheiding tussen de Po en de Rijn over. Eigenlijk is het simpel: vanaf de Gotthard loopt alle water in zuidelijke richting naar de Po en in noordelijke richting naar de Rijn.
Na 140 km kom ik in Basel uit en vind langs de Reinufer mijn weg richting de Altstadt, Hotel Rochat



2 opmerkingen:

  1. Flink wat kilometers heb je gemaakt de laatste dagen. Geen stramme spieren?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. He die Hans,

    Om de dag lees ik je stukken met veel plezier. Naast een goede dosis fietstalent geef je ook blijk van over een flinke portie schrijversbloed te beschikken.
    Mooie beschrijvingen van je routes en je belevenissen met en zonder je PP.
    Wat vind je ervan om tijdens de komende ALV in januari ten overstaan van de andere leden een leuk praatje over je tocht te houden. Dit zal zeker inspirerend werken op anderen.

    Grtn en succes!
    Tiemen

    BeantwoordenVerwijderen